De reis begint in Chicago, een stad vol muziek en historie, waar je meteen de energie van Amerika voelt. Vanuit daar trek je verder. In Canada beleef je een weekend in Kitchener, midden in Mennonite country, waar eenvoud en traditie je laten zien hoe geloof en gemeenschap samen gaan. Verderop wacht de indrukwekkende Niagara Falls en de levendigheid van Toronto je op, voordat je terugkeert naar de Verenigde Staten. Via sfeervolle steden en groene landschappen kom je uiteindelijk aan in New York. Dit is een reis vol ervaringen: van grote steden tot prachtige natuur.
Inclusief:
Vliegreis Amsterdam - Chicago en New York - Amsterdam met KLM.
1 stuk handbagage van max. 12 kg.
1 stuk ruimbagage van max. 23 kg.
Luchthavenbelasting en brandstofheffing.
15 hotelovernachtingen op basis van indeling in een 4-persoonskamer.
Verzorging op basis van logies.
Huurauto's (SUV), type Nissan Rogue.
2 bestuurders per auto (minimum leeftijd 25 jaar).
AmiGO-reisleider.
Exclusief:
Kosten ESTA-aanvraag (Amerika), ca. $ 40,-.
Toeslag bijdrage voor ontbijt en diner op zondag: € 75,- per persoon.
Brandstof voor de auto.
Parkeergelden (bij hotels en onderweg) en tolgelden.
Toeslag bestuurder 21-25 jaar, ca. $ 25,- per dag.
Uitgaven van persoonlijke aard, zoals overige maaltijden, drankjes en fooien.
Verzekeringen (reis- en annuleringsverzekering).
Eventuele brandstoftoeslag en/of vluchttoeslag.
Vliegbelasting: € 30,25 p.p.
SGR Consumentenbijdrage: € 5,- p.p.
ANVR boekingskosten: € 30,- per boeking.
Calamiteitenfonds: € 2,50 per boeking (max. 9 personen).
Opstapplaats: Amsterdam – Schiphol.
Valuta: Dollar.
"Wanneer er voorafgaand aan de reis onvoldoende vrijwillige bestuurders beschikbaar zijn, behoudt AmiGO Reizen zich het recht om reizigers met een geldig rijbewijs aan te wijzen als bestuurder van een huurauto."
Hotels tijdens je Fly & Drive
Tijdens deze reis verblijf je in middenklasse toeristenhotels. Het aanbod en de kwaliteit van de accommodaties kan per plaats verschillen. Soms kan dit eenvoudig zijn, de andere keer is het een 3-sterren hotel.
Kamers
Tijdens de reis verblijf je op basis van indeling in een 4-persoonskamer met minimaal douche en toilet. Deze kamers beschikken over 2 x een 2-persoonsbed (2 'queens' of 2 'doubles'). Verzorging op basis van logies. Op zondag is de verzorging op basis van halfpension (2x ontbijt en 2x diner). Hiervoor wordt bij boeking een bijdrage van € 75,- p.p. gerekend.
Hieronder zie je een overzicht van de hotels waar we zullen verblijven (onder voorbehoud van wijzigingen!)
Hotel 55 Chicago Downtown, Chicago (1 nacht)

Holiday Inn Express Grand Rapids Airport North, Grand Rapids (2 nachten)

Homewood Suites by Hilton London, London (1 nacht)

Doubletree by Hilton Kitchener, Kitchener (3 nachten)

Holiday Inn Express Toronto Downtown, Toronto (1 nacht)

Wyndham garden Niagara Falls, Niagara Falls (1 nacht)

Homewood Suite by Hilton Syracuse, East Syracuse Tully (1 nacht)

Tru by Hilton Albany Corossgates Mall, Albany (2 nachten)

Hotel Beacon NYC, New York (3 nachten)![]()
![]()
Vliegreis
Vlucht Amsterdam – Chicago en New York - Amsterdam v.v. met KLM.
Heenreis op maandag 27 juli 2026*
Vertrek Amsterdam: 13.00 uur met KL 611
Aankomst Chicago: 14.30 uur
Terugreis op dinsdag 11 augustus 2026*
Vertrek New York: 16.40 uur met KL 642
Aankomst Amsterdam: 06.00 uur (op woensdag 12 augustus)
Transfer
Op het vliegveld worden de auto's opgehaald en kan de reis beginnen!
Vervoer tijdens rondreis
De rondreis wordt gemaakt met huurauto's, type Nissan Rogue SUV /AC/A/4dr of gelijkwaardig.
"Wanneer er voorafgaand aan de reis onvoldoende vrijwillige bestuurders beschikbaar zijn, behoudt AmiGO Reizen zich het recht om reizigers met een geldig rijbewijs aan te wijzen als bestuurder van een huurauto."
Bagage
Houd er rekening mee dat de bagageruimte in de auto’s beperkt is. De ervaring leert ons dat 4 koffers meestal niet in de auto passen. Reistassen zijn flexibeler, dat past wel.
Neem dus geen grote koffer mee, maar een reistas om opberg problemen te voorkomen!
Met AmiGO op vakantie? Dat is een goed idee! AmiGO organiseert al ruim 45 jaar groepsreizen voor christelijke jongeren. Je ontdekt niet alleen de mooiste plekjes, maar je ontmoet ook nog eens veel nieuwe vrienden. Met AmiGO kies je voor vrijheid en een christelijke sfeer in een hele gezellige groep! Mooie dingen beleef je tenslotte samen. Je hebt gegarandeerd een onvergetelijke vakantie. Kies voor een actieve vakantie of geniet van zon, zee en cultuur. Ga op pad met je eigen auto tijdens de Fly & Drives of ga ver weg met de avontuurlijke reizen. Aan jou de keus!
AmiGO: geloof in je vakantie
Als je met AmiGO op reis gaat, dan kies je voor een vakantie in een christelijke sfeer! AmiGO is een interkerkelijke christelijke reisorganisatie met een duidelijk profiel. Dat houdt niet op bij het stickertje wat wij erop geplakt hebben. Het gaat namelijk om de inhoud. Naast gezelligheid, ontspanning, avontuur en leuke excursies biedt een AmiGO-reis meer. AmiGO is duidelijk anders, want de Bijbel gaat mee op reis. Juist bij groepsreizen is het belangrijk dat je samen reist met mensen waarbij je je thuis voelt. Juist dan kun je het belangrijkste van het leven samen delen. Tijdens de dagelijkse overdenkingen en de zondagse bijeenkomsten of Bijbelstudies ontmoet je elkaar rondom het geopende Woord. De christelijke identiteit, sfeer en inhoud zijn een wezenlijk onderdeel van een AmiGO-reis!
AmiGO-groepen: Christians today
Je bent misschien wel nieuwsgierig naar hoe een groep er uitziet qua kerkelijke achtergrond? En wie er met AmiGO op reis gaan? AmiGO-reizigers zijn christelijke jongeren die de wereld ontdekken en de Bijbel mee op reis nemen. AmiGO is een interkerkelijke reisorganisatie. Onze deelnemers komen uit verschillende kerken en gemeenten, zoals: de Christelijke Gereformeerde Kerk, PKN, HHK, Gereformeerde Gemeenten en alles wat daar tussenin zit. Dit maakt een groepsreis dubbel boeiend. We hebben veel lol met elkaar, vaak gaan de gesprekken werkelijk ergens over.
Dagelijkse overdenking
Elke dag organiseert de reisleider een overdenking. Dit is een gezamenlijk moment rondom de Bijbel met de hele groep. Er wordt een stukje uit de Bijbel gelezen, er wordt een korte toelichting gegeven en er worden wat liederen gezongen uit de AmiGO-zangbundel. Er wordt afgesloten met gebed. Met elkaar deel je het belangrijkste in je leven: het geloof in God.
Zondag bij AmiGO
Fijn! Het is weer zondag. Uiteraard maken we daar iets bijzonders van. Niet plichtmatig wachten tot maandag, omdat je dan weer alles mag doen. Zondag is de dag waarop wij in het bijzonder met God bezig mogen zijn. En Hij met ons. Bij AmiGO is de zondag rustdag, we nemen een dagje vrij! We gaan dus ook niet op excursie, touren, naar het strand of terras, of skiën. Een duik in het zwembad bij je hotel of appartementen verbieden we natuurlijk niet. AmiGO probeert de zondag zoveel mogelijk als rustdag in te vullen. Het karakter van deze dag is anders dan op de andere dagen. Je moet je echter wel realiseren dat het geen exacte kopie is van een zondag thuis.
Bezoek lokale kerkdienst
Zo mogelijk bezoeken we een lokale kerkdienst. Je ontmoet christenen over de grenzen heen! Je ervaart dat de Geest vele talen spreekt en grenzen doorbreekt.
Samenkomst en Bijbelstudie
Als het niet mogelijk is om een lokale dienst te bezoeken, dan organiseert de reisleider op zondagmorgen een samenkomst, en bijvoorbeeld ’s avonds een Bijbelstudie.
Maaltijden op zondag
Als je in een hotel verblijft, dan worden de maaltijden op zondagen zoveel mogelijk door AmiGO of door de reisleider via het hotel geregeld. In sommige gevallen wijken we uit naar next-doors. Verblijf je in appartementen? Dan doe je boodschappen in de plaatselijke supermarkt, en bereid je met elkaar de maaltijden in de appartementen.
Samen de zondag op deze manier invullen geeft een AmiGO-reis meerwaarde. Dat verbindt. We vieren de zondag en die is reisvrij. Maar verder is het een dag die best bijzonder is. Is dat niet bijzonder?
Waarom kies jij voor AmiGO?
Je kiest voor AmiGO omdat je allereerst leuke mensen wilt ontmoeten bij wie je je thuis voelt. Dat lukt omdat AmiGO:
Tijd
In Chicago is het 7 uur vroeger dan in Nederland. In New York is het 6 uur vroeger dan in Nederland.
Ticket
Je ticket ontvang je op Schiphol uit handen van de reisleider.
Grensdocumenten
Je hebt voor Amerika & Canada een geldig paspoort nodig. Dit paspoort mag niet verlopen zijn en moet geldig zijn tot na terugkomst in Nederland. Neem ook een kopie van je paspoort en rijbewijs mee op reis!
Visum
Een visum is voor Nederlanders die naar Amerika reizen niet nodig. Wel moet je je online registreren bij ESTA.
BELANGRIJK! Visa Waiver Program (ESTA, Amerika)
Vanaf 2009 moet iedere reiziger verplicht vooraf ‘reistoestemming’ aanvragen via ESTA (Electronic System for Travel Authorization). Een goedgekeurde reistoestemming via het ESTA systeem is verplicht voordat reizigers aan boord van een vliegtuig of boot naar de USA gaan. De aanvraag kan online ingediend worden op https://esta.cbp.dhs.gov. De aanvraag kost ca. $ 40,-. Let op: je kunt alleen betalen met gebruik van een creditcard!
Grensovergang Canada
Wanneer je Canada per land binnengaat hoef je geen eTA aan te vragen.
Bagage
Per persoon is 23 kilo bagage toegestaan (L+B+H maximaal 158 cm.). Daarnaast mag je 1 stuk handbagage (55x35x25cm) en 1 accessoire (40x30x15 cm) van samen max. 12 kg. in de cabine meenemen. Vergeet je paspoort en verdere reisdocumenten niet en stop ze niet in je koffer. Vergeet ook niet de labels (die je op de luchthaven van de reisleider krijgt) aan je bagage te bevestigen. Dit voorkomt het zoekraken van je koffers. Denk aan attributen als zonnebril, zonnebrandcrème e.d. Ook je Bijbel en psalmboek ontbreken natuurlijk niet in je bagage.
Verzorging
De verzorging tijdens je reis naar Amerika & Canada is op basis van logies. Het ontbijt, de lunch en het diner zijn niet inbegrepen en komen voor eigen rekening. Voor deze maaltijden kun je terecht in je hotel of in een restaurant in de omgeving.
Bijdrage ontbijt en diner op zondag
De verzorging tijdens deze reis is op basis van logies. De eerste zondag verblijf je in Kitchener, de tweede zondag in New York. De lunch kan ter plaatse zelf geregeld worden. Beide hotels beschikken over een restaurant, in het hotel of naast het hotel. Bij boeking wordt een bijdrage van € 75,- p.p. gerekend voor het ontbijt en het diner op de zondagen. AmiGO kan dan ter plaatse de ontbijten* en diners regelen. Eventuele verschillen tussen de bijdrage en werkelijke kosten van de ontbijten en diners zullen na afloop van de reis verrekend worden door de reisleider.
*Ontbijten in Amerika & Canada
Amerika & Canada beschikken over goede hotels met prima kamers. Vaak zonder restaurant of alleen met een kleine faciliteit voor een ontbijt. Het ontbijt is eenvoudig en blinkt veelal niet uit in assortiment, kwantiteit of kwaliteit. Dit verschilt per hotel, en heeft niets met het aantal sterren te maken. Wie USA / Canada zegt, zegt wakker worden en buiten de deur eten op weg naar je werk. De gemiddelde Amerikaan of Canadees kiest ervoor om het ontbijt in het geboekte hotel voor lief te nemen, en elders, om de hoek, uitgebreid te ontbijten. Dat zijn de gewoontes en dat is de structuur. Amerikanen eten en passant, onderweg. Dit zie je dus ook terug in de hotels en in het ontbijt dat je krijgt. Houd rekening met deze “way of life’ op de dagen dat het ontbijt is inbegrepen in je hotel.
Hotelkamers
Tijdens de reis verblijf je op basis van indeling in een 4-persoons kamer met minimaal douche en toilet. Deze kamers beschikken over twee 2-persoons bedden. Soms kan er een 1-persoons bed bijgezet worden (ter plaatse regelen, op eigen kosten). Daarnaast is bij de hotels gevraagd om extra beddengoed.
Aankomst en vertrek
Het is een internationale regel dat de gasten hun kamer op de dag van vertrek tussen 10.00 en 11.00 uur dienen te verlaten. Dit ook omdat de aankomende gasten in de regel vanaf 16.00 uur de accommodatie mogen betrekken, en er tussentijds een schoonmaak moet plaatsvinden. Dat betekent dus dat het kan gebeuren dat de kamers bij aankomst nog niet beschikbaar zijn en je bij vertrek niet meer heel de dag gebruik kunt maken van de kamer.
Brandstof
Tijdens de reis maak je gebruik van huurauto's. De autohuur (incl. GPS, verzekeringen en een 2e bestuurder) is inbegrepen in de reissom. De brandstofkosten zijn voor eigen rekening en kun je tijdens de reis als groep verrekenen. Als richtprijs voor brandstof, tol en evt. parkeerkosten kun je rekening houden met ongeveer $ 200,- p.p.
Taal
In Amerika & Canada wordt Engels gesproken.
Geld en geld wisselen
Het is raadzaam zo min mogelijk contant geld mee te nemen. Je kunt beter met je pinpas contant geld pinnen. Pinautomaten zijn overal aanwezig. Dit kan met de europas of giropas (mits geschikt voor gebruik in het buitenland) bij de betaalautomaat waar het logo van je pas aanwezig is.
In Amerika kun je bijna overal betalen met je internationale creditcard.
Let erop dat briefjes van $ 50,- en $ 100,- soms moeilijk inwisselbaar zijn. Houd er rekening mee dat de aangegeven prijzen in de USA altijd exclusief BTW zijn. De hoogte hiervan is per staat verschillend. Je betaalt aan de kassa dus altijd meer als op het prijskaartje staat aangegeven.
De munteenheid van Canada is de Canadese dollar: $ of afkorting CAD. Hij is wat minder waard dan de Amerikaanse dollar. Staat op je bankpas een Cirrus of Maestro-logo, dan kun je in Canada bij vrijwel alle banken met je Nederlandse pas geld pinnen uit de automaat (ATM). Ook met je creditcard kun je bij pinautomaten geld opnemen, hier zijn wel hoge kosten aan verbonden. Het is in Canada meestal niet mogelijk om met je pinpas in winkels en/of restaurants te betalen, een creditcard of cash is dan het meest gangbare betaalmiddel. Creditcards, waaronder Visa, Mastercard en American Express, zijn een algemeen geaccepteerd betaalmiddel in Canada. Wij raden je aan om een creditcard te regelen als je er nog geen hebt. Voor de actuele wisselkoers kun je kijken op www.wisselkoers.nl.
Creditcard
De creditcard is een in de VS en Canada veel gebruikt betaalmiddel. Om te voorkomen dat je met een dikke portemonnee moet rondlopen, is een creditcard daarom zeer handig en in sommige gevallen zelfs onontbeerlijk. Overal waar het Cirrus logo en/of het logo van jouw creditcard (bijv. Mastercard, Visa, American Express) vermeld is, kun je met je creditcard betalen. Je kunt met je creditcard ook geld uit de muur halen en bij banken gebruiken om cash geld te krijgen, maar dit is niet aan te raden; de kosten zijn namelijk vaak erg hoog (tot 5 euro per keer). We raden je aan een creditcard mee te nemen op reis!
Bereik mobiel
Met de mobiel telefoneren is geen enkel probleem in Amerika en Canada. Bijna overal heb je verbinding. Alleen in (nationale) parken en sommige afgelegen, dunbevolkte streken is er geen bereik. Bellen vanuit Amerika en Canada valt vaak niet onder je bundel en kan hoge kosten met zich mee brengen. Als je niet afhankelijk wilt zijn van WiFi verbindingen dan kun je van te voren een e-sim aanschaffen of ter plekke een simkaart kopen. Bijna alle hotels hebben gratis WiFi.
Banken
Banken zijn doorgaans geopend van maandag tot en met vrijdag, maar de openingstijden variëren afhankelijk van hoe groot de bank is. Sommige banken zijn na 8.00 uur open voor het publiek of sluiten eerder dan 17.00 uur. Grotere banken bieden mogelijk zaterdaguren aan. Als je de bank persoonlijk wilt bezoeken, controleer dan eerst de openingstijden online. Natuurlijk zijn er vrijwel overal geldautomaten (geldautomaten) beschikbaar als je snel geld nodig hebt. Houd er wel rekening mee dat de meeste kosten in rekening brengen voor het gebruik ervan.
Post (kantoor)
Postkantoren zijn meestal open van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur. Postzegels zijn te koop bij automaten in sommige hotels en winkels, maar zijn daar duurder dan bij het postkantoor. Het duurt ongeveer een week voordat een brief of kaart vanuit Amerika in Europa aankomt.
Telefoon
Je kiest voor Nederland als volgt:
0031 - kengetal zonder 0 en dan het abonneenummer.
Drinkwater
Het water uit de kraan is geschikt voor consumptie, maar niet overal even lekker door het toegevoegde chloor. Overal zijn flessen drinkwater te koop.
Voltage
Het voltage in de VS en Canada is 110 volt. Met behulp van een verloopstekker (wereldstekker) kun je veel apparaten gewoon gebruiken. Batterijopladers, adapters van laptops en dergelijke werken vaak gewoon bij 110 volt. Als het goed is kun je dat op je adapter nakijken. Een haarföhn en scheerapparaat kunnen meestal omgezet worden naar 110 volt. Verloopstekkers zijn te koop bij onder andere de Walmart, K-mart en RadioShack. In Nederland en België kun je de stekkers krijgen bij de ANWB, elektriciteitswinkels en op Schiphol.
Medicijnen/gezondheid
Gebruik je medicijnen of ben je onder behandeling van een arts, vraag hem dan in het Engels of Latijn op te schrijven wat je eventueel nodig zou kunnen hebben en waarom. Stop je medicijnen nooit in je koffer, maar altijd in je handbagage. Omdat als gevolg van het gebruik van ander voedsel dan men gewend is, maag- en darmstoornissen op kunnen treden, wijzen wij je erop, dat Imodium of Diacure uitstekende middelen hiertegen zijn.
Dokter
Roep in eerste instantie de reisleider. In overleg met hem/haar kan dan een dokter gewaarschuwd worden.
Fooien
Fooien is een begrip in de USA en hoort er helemaal bij. Normaal gesproken betaal je tussen de 10 en 15% in een restaurant. Voor de bagage-afhandeling in een hotel ongeveer 1 dollar per koffer of tas. Taxi's: 15% van het eindbedrag. Kamermeisje in hotel: Bij verblijf langer dan 1 nacht $ 2,-. In Canada is 15-20% fooi gebruikelijk.
Verzekeringen
De gezondheidszorg in de US is in handen van particuliere instellingen en zeer duur. Een ziekenfonds kent men niet. Het is daarom van belang een goede reisverzekering af te sluiten die voldoende dekking biedt (ook tegen verlies en diefstal van bagage). Medicijnen zijn meestal zonder recept verkrijgbaar in drugstores, een kruising tussen een apotheek en drogisterij. Mocht je naar een ziekenhuis moeten, dan is het beter naar een universiteitsziekenhuis te gaan, hier liggen de tarieven iets lager. Houd er rekening mee dat vanwege de hoge kosten van medische hulp in de US, deze vaak maar gedeeltelijk vergoed worden door de Nederlandse zorgverzekeraar, ook daarom is een aanvullende reisverzekering belangrijk. Als je via AmiGO een reisverzekering hebt afgesloten, ben je goed verzekerd.
Duurzaam Toerisme
Koop geen souvenirs van bedreigde dieren of planten, zoals koraal, ivoor of dierenhuiden. Ze schaden de natuur en kunnen boetes opleveren. Reizigers kunnen bijdragen aan duurzaam toerisme door zuinig te zijn met water en energie, respect te tonen voor lokale cultuur, geen dierenattracties te bezoeken, lokaal te eten en geen afval achter te laten. Zo helpen we samen de natuur en cultuur te beschermen.
Voorwaarden
Op deze reis zijn de volgende voorwaarden van toepassing:
-ANVR-voorwaarden
-SGR-voorwaarden
-Garantieregeling Stichting Calamiteitenfonds Reizen
-Algemene Voorwaarden / Boekingsinformatie van AmiGO Reizen zoals vermeld op deze website.
Afwijkende voorwaarden
Op deze reis zijn afwijkende betalings- en annuleringsvoorwaarden van toepassing. Na het boeken van je reis dien je per omgaande 15 % van de totale reissom + een verhoging van de aanbetaling (voor je vliegticket) aan ons over te maken, dit is de aanbetaling. Het restantbedrag dient uiterlijk 6 weken voor aanvang van de reis aan ons te worden voldaan.
Indien een boeking ongedaan wordt gemaakt, zijn per persoon de volgende annuleringskosten verschuldigd:
Huurauto's
Wanneer er voorafgaand aan de reis onvoldoende vrijwillige bestuurders beschikbaar zijn, behoudt AmiGO Reizen zich het recht om reizigers met een geldig rijbewijs aan te wijzen als bestuurder van een huurauto.
Groepsgrootte
Het minimum aantal vereiste deelnemers voor deze reis bedraagt ca. 15 personen.
Annuleringstermijn
Annuleringstermijn touroperator 20 dagen voor vertrek.
078-6845350
info@amigoreizen.nl