Reisdocumenten
De reisdocumenten die je nodig hebt, kunnen per land verschillen. Meestal heb je voldoende aan een geldig paspoort. Als je twijfelt, bel of mail ons dan even. We kunnen het niet genoeg herhalen: vergeet je paspoort of Europese Identiteitskaart niet en zorg dat deze niet verlopen of beschadigd is! Het komt voor dat er passagiers zijn die hierdoor aan de grens problemen krijgen of zelfs hun reis niet voort kunnen zetten! Voor alle reizigers geldt de wettelijke identificatieplicht: een geldig paspoort of identiteitskaart moet getoond kunnen worden. Vraag een nieuw paspoort of een nieuwe Europese Identiteitskaart ruim van te voren aan en laat het document tijdig verlengen!

Geldigheid Identiteitskaart
Hieronder vind je nog even voor de duidelijkheid een overzicht van de landen waar je je Europese Identiteitskaart kunt gebruiken: Andorra, Albanië, België, Bosnië en Herzegovina, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Faeröer,
Finland, Frankrijk, Georgië, Griekenland, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kosovo, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen
Luxemburg, Noord-Macedonië, Malta, Monaco, Montenegro, Noorwegen (inclusief Spitsbergen), Oostenrijk, Polen, Portugal (inclusief Madeira en de Azoren), Roemenië, San Marino, Servië, Slovenië, Slowakije, Spanje (inclusief de Canarische Eilanden), Tsjechië, Turkije, Zweden, Zwitserland. Voor alle overige bestemmingen is een geldig paspoort verplicht.

In sommige landen moet je je legitimeren als je geld op wilt nemen. Je moet er dan wel rekening mee houden dat dit soms in een bepaald land niet met een Identiteitskaart, maar wel met een paspoort mogelijk is. Voor sommige bestemmingen gelden er aanvullende paspoorteisen. Je word hier in de reisinformatie bij de bestemming nader over geïnformeerd.

Combinaties
Let ook op met combinaties. De eisen qua geldigheid (nog 6 maanden geldig na vertrek uit het land of bijv. alleen gedurende het verblijf) kunnen per land verschillen. Denk er ook aan dat in deze regelingen wijzigingen op kunnen treden. 

De Euro als betaalmiddel 
In de volgende landen is de Euro wettig betaalmiddel: In 20 EU-landen kunt u met de euro betalen. Ook enkele ministaten en overzeese gebieden hebben de euro als wettig betaalmiddel: Andorra, België, Cyprus, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Ierland, Italië, Kosovo, Kroatië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Monaco, Montenegro, Nederland, Oostenrijk, Portugal, San Marino, Slovenië, Slowakije, Spanje, Vaticaanstad. Verder kun je in de volgende overzeese gebieden betalen met de Euro: Canarische Eilanden, Madeira, de Azoren, Guadeloupe, Frans Guyana, Martinique, Réunion, Mayotte, Saint-Pierre-et-Miquelon en de Franse Zuidelijke en Zuidpoolgebieden.

Vreemde valuta als betaalmiddel 
Als je op reis gaat, heb je zakgeld nodig. Met de Euro kun je in de Eurozone terecht, in de overige landen betaal je met de valuta van dat land. Je kunt dit geld vaak bij je bank of een geldwisselkantoor bestellen. Je kunt echter in het buitenland vaak gewoon geld met je pinpas opnemen. Je krijgt dan de valuta van dat land. Je kunt ook geld wisselen of met je creditcard betalen. Denk ook aan de landen waar je doorheen rijdt, of waar je een excursie gaat maken.

Enquêteformulier
Wij blijven graag op de hoogte van de ervaringen van onze gasten. Want aan de hand van jouw mening worden reizen aangepast en nieuwe reizen ingekocht. Op ons enquêteformulier vind je vragen over de reis, de accommodatie, de excursies, de maaltijden etc. Na afloop van je vakantie ontvang je via je email een digitale enquête over jouw reis. Alvast hartelijk dank voor het invullen!

Reisbescheiden
Je ontvangt ongeveer 10 dagen voor vertrek de reisbescheiden in de Mijnomgeving van AmiGO. Controleer altijd of jouw gegevens in de reisbescheiden kloppen. Wij raden je aan de informatie goed door te nemen. Als je nog vragen hebt, bel of mail ons gerust!

's Lands wijs, 's lands eer
Als je kiest voor een vakantie in het buitenland, betekent dit dat je tegelijkertijd kiest voor een kennismaking met een andere cultuur en traditie. Het is er anders dan thuis. Dat is één van de aantrekkelijke kanten van je vakantie, maar ook een aspect om met jouw vakantieverwachtingen rekening te houden. Dat voorkomt veel onnodige teleurstelling.

Vliegreizen 

Vluchttijden
Wanneer je een vliegreis boekt, ben je nieuwsgierig naar de vluchttijden. Veelal vlieg je per charter. Deze vluchtschema’s worden pas 10 tot 14 dagen voor vertrek door Schiphol vastgesteld. In de reisbescheiden, die je tien dagen voor vertrek ontvangt, word je hierover geïnformeerd. Eerder kunnen wij je de reisdocumenten helaas niet toesturen.

Maaltijden
We informeren je graag over de verzorging tijdens de vlucht naar je vakantiebestemming. Veel luchtvaartmaatschappijen hebben de service-formule aan boord gewijzigd. Bij de meeste vluchten zijn de maaltijden aan boord niet meer standaard bij de prijs inbegrepen. Tegen betaling zijn ze tijdens je vlucht wel te bestellen.

Prijsverhoging
Onder bepaalde omstandigheden heeft AmiGO het recht de reissom te verhogen als gevolg van verhoogde vervoerskosten (bijv. brandstoftoeslagen). Voor de exacte voorwaarden en termijnen verwijzen wij je graag naar de ANVR-Voorwaarden.

Betrouwbare luchtvaartmaatschappijen
Je vliegreis is een belangrijk onderdeel van je vakantie. Hier is je reis immers al begonnen! AmiGO werkt daarom samen met gerenommeerde luchtvaartmaatschappijen zoals Alitalia, Air Transat, Corendon Airlines, Qatar Airways, KLM, Lufthansa, en Transavia.

Vluchttoeslagen
Sommige reizen worden gecalculeerd op een bepaalde klasse van luchtvaartmaatschappijen. Dit staat dan bij de reis vermeld. De luchtvaartmaatschappijen hebben een bepaald aantal stoelen beschikbaar per klasse. Het kan voorkomen dat op het moment dat je een bepaalde reis boekt, de klasse waarop de reis gecalculeerd is niet meer beschikbaar is. Je vliegtuigstoel moet dan in een andere klasse geboekt worden. De toeslag komt dan (uiteraard na jouw toestemming) voor eigen rekening. Deze aanduiding van klasse heeft niets te maken met de kwaliteit van de vliegtuigstoelen. Het kan voorkomen dat de goedkopere klasse, die door de luchtvaartmaatschappijen als niet beschikbaar werd doorgegeven, later (meestal kort voor vertrek) toch weer beschikbaar zijn. Restitutie is dan helaas niet mogelijk.

Brandstofheffing en -toeslag
Door de variërende brandstofprijzen krijgt AmiGO met de regelmaat van de klok brandstofheffingen en -toeslagen doorberekend van luchtvaartmaatschappijen. Deze bedragen variëren per bestemming en veranderen regelmatig. Dit hangt nauw samen met de sterk wisselende olieprijzen en de koers van de dollar. Brandstofheffingen die op het moment van publicatie en productie van de reisgids al bekend waren, zijn in de reissom opgenomen en dus inbegrepen. Daarnaast kunnen luchtvaartmaatschappijen (en evt. andere partijen zoals touringcarbedrijven) tussentijdse verhogingen doorberekenen. Conform de ANVR-Consumentenvoorwaarden wordt de op dat moment geldende brandstoftoeslag aan je doorberekend.

Gezond op reis en vaccinaties

Voor een aantal landen gelden er bijzondere voorschriften voor de gezondheid. Bij verschillende (verre) vliegreizen worden vaccinaties en beschermende maatregelen aangeraden. Het is belangrijk om je goed voor te laten lichten over de gezondheidsrisico's van je reisbestemming. Je wordt bij de desbetreffende bestemming hier nader over geïnformeerd.

Thuisvaccinatie.nl: reisvaccinaties aan huis!
De erkende artsen van Thuisvaccinatie vaccineren jou en je reisgenoten bij jou thuis. Ook 's avonds en in het weekend. Ondanks de unieke service aan huis van Thuisvaccinatie, betaal je niet meer dan bij je huisarts, GGD of andere vaccinatiecentra. Ben je aanvullend verzekerd? Dan worden reisvaccinaties vaak vanuit je aanvullende zorgverzekering vergoed.

Bekijk hier welke vaccinaties er nodig zijn voor jouw reisbestemming.

De voordelen van Thuisvaccinatie.nl:

  • Vaccinatie en reisadvies bij je thuis
  • Buiten kantooruren en in weekenden
  • Vaccinatie door erkende artsen
  • Vergoeding meestal (deels of geheel) mogelijk

Kijk voor meer informatie op www.thuisvaccinatie.nl. Daarnaast kun je ook contact opnemen met je huisarts of de GGD. Zij kunnen je als deskundigen op medisch vlak begeleiden.

VERBLIJF

Reisduur
In de reiswereld worden de dag van vertrek en terugkomst als hele vakantiedagen gerekend, ongeacht het tijdstip van vertrek en terugkomst.

Hotelverzorging
Bij iedere reisbeschrijving staat de verzorging tijdens het verblijf op je vakantiebestemming aangegeven.

All Inclusive:
Bij deze verzorging zijn alle maaltijden inbegrepen, dat wil zeggen: ontbijt, lunch en diner. Daarnaast zijn frisdranken en lokale alcoholische dranken inbegrepen (tenzij anders vermeld). Het begin van de verzorging is afhankelijk van het tijdstip van aankomst.

Volpension:
Bij deze verzorging zijn alle maaltijden inbegrepen, dat wil zeggen: ontbijt, lunch en diner. De hotelverzorging begint, afhankelijk van het tijdstip van aankomst, met het diner op de eerste dag en eindigt met het ontbijt op de laatste dag.

Halfpension:
Het ontbijt en diner zijn inbegrepen. De hotelverzorging begint, afhankelijk van het tijdstip van aankomst, met het diner op de eerste dag en eindigt met het ontbijt op de laatste dag.

Logies en ontbijt:
Het ontbijt is inbegrepen. De hotelverzorging begint met het ontbijt op de tweede dag en eindigt met het ontbijt op de dag van vertrek.

Logies:
Voor je overnachting heeft AmiGO gezorgd, die is inbegrepen. De maaltijden komen voor eigen rekening, deze zijn niet inbegrepen.

1-persoonskamer
De voor jou gereserveerde 1-persoons kamer geldt alleen voor het hotel ter plaatse. In overnachtinghotels/in nachttreinen proberen wij zoveel mogelijk aan je wensen te voldoen, maar op dit punt kunnen we niets garanderen. Mocht dit het geval zijn, dan is ons kantoor daar ook in de meeste gevallen van op de hoogte en informeren we je hierover voordat je op reis gaat.

Onvolkomenheden
Je kunt op je vakantiebestemming een fout of onvolkomenheid constateren. Hoe goed AmiGO de zaken ook voor elkaar heeft, het kan gebeuren dat je ergens niet helemaal tevreden over bent. Het beste is, dat je daarvan meteen melding maakt bij degene die verantwoordelijk is voor het verstrekken van de dienst, bijvoorbeeld de hoteleigenaar of de reisleider. Dat kan veel ongemak en klachten voorkomen.

Excursies
Op je bestemming biedt AmiGO je de mogelijkheid om verschillende excursies te maken. We willen je er op attent maken dat AmiGO uitsluitend een bemiddelende rol hierin speelt. AmiGO aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor de uiteindelijke uitvoering en/of eventuele voorvallen tijdens de excursies.