Discover alle highlights van West-Amerika! Je rijdt met je eigen auto via de bekende Route 66 naar de Grand Canyon. Geniet van de uitgestrekte en ongerepte natuur. De ontelbare oranje rotsen in allerlei vormen in Bryce en de prachtige berglandschappen in Yosemite National Park zijn indrukwekkend. Je bezoekt de steden Las Vegas en San Fransisco. Langs één van de mooiste kustroutes langs de Stille Oceaan rijden we weer terug naar Los Angeles. Maak kennis met het land van de onbegrensde mogelijkheden!
Inclusief:
Vliegreis Amsterdam - Los Angeles v.v. met KLM.
1 stuk ruimbagage van max. 23 kg.
1 stuk handbagage van max. 12 kg.
Luchthavenbelasting en brandstofheffing.
17 hotelovernachtingen op basis van indeling in een 4-persoonskamer.
Verzorging op basis van logies.
Huurauto's (Intermediate SUV), type Toyota RAV4 of gelijkwaardig.
Verzekeringen voor de auto's.
Ongelimiteerd aantal kilometers.
2 bestuurders per auto (minimum leeftijd 25 jaar).
Koffie met iets lekkers op zondag.
AmiGO-reisleider.
Exclusief:
Kosten ESTA-aanvraag, ca. $ 14,-
Toeslag ontbijt en diner op zondag: € 60,- p.p. (2x ontbijt en 2x diner).
Brandstof voor de auto.
Toeslag bestuurder jonger dan 25 jaar.
Optionele excursie: Palm Springs, Aerial Tramway: ca. € 30,- p.p.
Optionele excursie: Grand Canyon Helikoptervlucht: ca. € 275,- p.p.
Optionele excursie: Antelope Canyon: ca. € 75,- p.p.
Optionele excursie: gevangeniseiland Alcatraz: € 60,- p.p. (onder voorbehoud van beschikbaarheid!).
Parkeergelden (bij het hotel en onderweg) en tolgelden.
Uitgaven van persoonlijke aard, zoals maaltijden, drankjes en fooien.
Excursies, entreegelden en visumkosten.
Verzekeringen (reis- en annuleringsverzekering).
Eventuele brandstoftoeslag en/of vluchttoeslag.
Vliegbelasting: € 7,85 p.p.
SGR Consumentenbijdrage: € 5,- p.p.
ANVR boekingskosten: € 25,- per boeking.
Calamiteitenfonds: € 2,50 per boeking (max. 9 personen).
Opstapplaats: Amsterdam – Schiphol.
Valuta: Dollar. Klimaatneutraal op reis.
Bij AmiGO Reizen kun jij je CO2 voetafdruk compenseren. Voor elke € 10,- plant ZOA 4 bomen voor je!
Op deze reis kun jij je CO2 voetafdruk compenseren door 60 bomen p.p. te doneren of een deel daarvan. Je donatie wordt zeer op prijs gesteld.
Klik hier voor meer informatie.
Tijdens je reis zal er een aantal excursies/activiteiten georganiseerd worden. Deze worden in principe ter plaatse, in overleg met groep en reisleider, bepaald en geregeld. De ervaring heeft inmiddels geleerd dat het verstandig is om een aantal activiteiten vooraf te reserveren. Dit omdat het hoogseizoen is in Amerika, en het dan meestal tijdens de reis niet meer lukt om dit te regelen. Daarom inventariseren we voor vertrek alvast welke van de belangrijkste excursies je voorkeur heeft, zodat wij deze vooraf al kunnen aanvragen en reserveren.
Het gaat om:
Aerial Tramway, Palm Springs
Dit is een kabelbaan die je van de woestijn naar de hoogte van Mount San Jacinto brengt. Soms kan de temperatuur tijdens deze rit in een paar minuten wel 20 graden Celcius zakken. Eenmaal op de top van de berg kun je o.a. kiezen uit diverse wandelroutes. Leuk om met heel de groep te doen!
Prijs: ca. € 30,- per persoon.
Helikopter Tour, Grand Canyon
Een populaire activiteit is het maken van een helikopter vlucht boven de Grand Canyon!
Meestal kiest een aantal deelnemers uit de groep hiervoor.
Prijs: € 275,- per persoon, ca. 25-30 minuten.
Antelope Canyon Tour, Page
Aanrader is ook een bezoek aan de Antelope Canyon. Het is een diepe kloof met hoge verticale wanden en lijkt meer op een grot dan op een vallei. Je kunt de canyon alleen bezoeken onder leiding van een gids. Alle vorige reizen hebben deze tour met de hele groep gedaan en waren hier enthousiast over!
Prijs: ca. € 75,- per persoon.
Gevangeniseiland Alcatraz (onder voorbehoud van beschikbaarheid!)
Alcatraz is misschien wel de beroemdste gevangenis van Amerika, gelegen op een eiland in de baai van San Francisco. In eerste instantie was het eiland bedoeld als fort om het vasteland te beschermen, later kwam er een militaire gevangenis. Alcatraz werd echter pas beroemd toen het in gebruik genomen werd als een van de zwaarst bewaakte gevangenissen ter wereld.
Prijs: ca. € 60,- per persoon.
Hotels tijdens je Fly & Drive
Tijdens deze reis verblijf je in middenklasse toeristenhotels. Het aanbod en de kwaliteit van de accommodaties kan per plaats verschillen. Soms kan dit eenvoudig zijn, de andere keer is het een 3-sterren hotel.
Kamers
Tijdens de reis verblijf je op basis van indeling in een 4-persoons kamer met minimaal douche en toilet.
Deze kamers beschikken over 2 x een 2-persoons bed (2 'queens' of 2 'doubles').
Verzorging op basis van logies. Op zondag is de verzorging op basis van halfpension (2x ontbijt en 2x diner). Hiervoor wordt bij boeking een bijdrage van € 60,- p.p. gerekend.
Hieronder zie je een overzicht van de hotels waar we zullen verblijven (onder voorbehoud van wijzigingen!)
Holiday Inn Airport***, Los Angeles (1 nacht)
Palm Mountain Resort***, Palm Springs (1 nacht)
Grand Canyon Plaza Hotel***, Tusayan (1 nacht)
Quality Inn Navajo City, Window Rock (1 nacht)
Best Western Red Hills**, Kanab (1 nacht)
Best Western Plus Ruby's Inn**, Bryce Canyon (2 nachten)
Best Western Abbey Inn***, St. George (1 nacht)
Excabilur Hotel***, Las Vegas (1 nacht)
Mammoth Mountain Inn***, Mammoth Lakes (1 nacht)
Best Western Palm Court***, Modesto (1 nacht)
Hyatt Place San Francisco/Downtown***, San Francisco (3 nachten)
Best Western Plus Big America***, Santa Maria (1 nacht)
Holiday Inn Airport***, Los Angeles (2 nachten)
Vliegreis
Vlucht Amsterdam – Los Angeles v.v. met KLM.
Heenreis op maandag 25 juli 2022*
Vertrek Amsterdam: 09.50 uur met KL0601
Aankomst Los Angeles: 11.50 uur
Terugreis op donderdag 11 augustus 2022*
Vertrek Los Angeles: 16.55 uur met KL0604
Aankomst Amsterdam: 12.15 uur (aankomst op vrijdag 12 augustus)
Vliegtuigstoelen zijn voor deze reis op aanvraag. Vanwege de beperkte beschikbaarheid, moet je rekening houden met een vluchttoeslag van > € 345,- p.p. Omdat we de vliegtuigstoel na boeking ook direct moeten betalen, gelden voor deze reis afwijkende betalings- en annuleringsvoorwaarden. Zie hiervoor onder het kopje 'voorwaarden'.
Transfer
Op het vliegveld worden de auto's opgehaald en kan de reis beginnen!
Vervoer tijdens rondreis
De rondreis wordt gemaakt met huurauto's (Intermediate SUV), type Toyota RAV4 of gelijkwaardig.
Met AmiGO op vakantie? Dat is een goed idee! AmiGO organiseert al ruim 45 jaar groepsreizen voor christelijke jongeren. Je ontdekt niet alleen de mooiste plekjes, maar je ontmoet ook nog eens veel nieuwe vrienden. Met AmiGO kies je voor vrijheid en een christelijke sfeer in een hele gezellige groep! Mooie dingen beleef je tenslotte samen. Je hebt gegarandeerd een onvergetelijke vakantie. Kies voor een actieve vakantie of geniet van zon, zee en cultuur. Ga op pad met je eigen auto tijdens de Fly & Drives of ga ver weg met de avontuurlijke reizen. Aan jou de keus!
AmiGO: geloof in je vakantie
Als je met AmiGO op reis gaat, dan kies je voor een vakantie in een christelijke sfeer! AmiGO is een interkerkelijke christelijke reisorganisatie met een duidelijk profiel. Dat houdt niet op bij het stickertje wat wij erop geplakt hebben. Het gaat namelijk om de inhoud. Naast gezelligheid, ontspanning, avontuur en leuke excursies biedt een AmiGO-reis meer. AmiGO is duidelijk anders, want de Bijbel gaat mee op reis. Juist bij groepsreizen is het belangrijk dat je samen reist met mensen waarbij je je thuis voelt. Juist dan kun je het belangrijkste van het leven samen delen. Tijdens de dagelijkse overdenkingen en de zondagse bijeenkomsten of Bijbelstudies ontmoet je elkaar rondom het geopende Woord. De christelijke identiteit, sfeer en inhoud zijn een wezenlijk onderdeel van een AmiGO-reis!
AmiGO-groepen: Christians today
Je bent misschien wel nieuwsgierig naar hoe een groep er uitziet qua kerkelijke achtergrond? En wie er met AmiGO op reis gaan? AmiGO-reizigers zijn christelijke jongeren die de wereld ontdekken en de Bijbel mee op reis nemen. AmiGO is een interkerkelijke reisorganisatie. Onze deelnemers komen uit verschillende kerken en gemeenten, zoals: de Christelijke Gereformeerde Kerk, PKN, HHK, Gereformeerde Gemeenten en alles wat daar tussenin zit. Dit maakt een groepsreis dubbel boeiend. We hebben veel lol met elkaar, vaak gaan de gesprekken werkelijk ergens over.
Dagelijkse overdenking
Elke dag organiseert de reisleider een overdenking. Dit is een gezamenlijk moment rondom de Bijbel met de hele groep. Er wordt een stukje uit de Bijbel gelezen, er wordt een korte toelichting gegeven en er worden wat liederen gezongen uit de AmiGO-zangbundel. Er wordt afgesloten met gebed. Met elkaar deel je het belangrijkste in je leven: het geloof in God.
Zondag bij AmiGO
Fijn! Het is weer zondag. Uiteraard maken we daar iets bijzonders van. Niet plichtmatig wachten tot maandag, omdat je dan weer alles mag doen. Zondag is de dag waarop wij in het bijzonder met God bezig mogen zijn. En Hij met ons. Bij AmiGO is de zondag rustdag, we nemen een dagje vrij! We gaan dus ook niet op excursie, touren, naar het strand of terras, of skiën. Een duik in het zwembad bij je hotel of appartementen verbieden we natuurlijk niet. AmiGO probeert de zondag zoveel mogelijk als rustdag in te vullen. Het karakter van deze dag is anders dan op de andere dagen. Je moet je echter wel realiseren dat het geen exacte kopie is van een zondag thuis.
- Bezoek lokale kerkdienst
Zo mogelijk bezoeken we een lokale kerkdienst. Je ontmoet christenen over de grenzen heen! Je ervaart dat de Geest vele talen spreekt en grenzen doorbreekt.
- Samenkomst en Bijbelstudie
Als het niet mogelijk is om een lokale dienst te bezoeken, dan organiseert de reisleider op zondagmorgen een samenkomst, en bijvoorbeeld ’s avonds een Bijbelstudie.
- Maaltijden op zondag
Als je in een hotel verblijft, dan worden de maaltijden op zondagen zoveel mogelijk door AmiGO of door de reisleider via het hotel geregeld. In sommige gevallen wijken we uit naar next-doors. Verblijf je in appartementen? Dan doe je boodschappen in de plaatselijke supermarkt, en bereid je met elkaar de maaltijden in de appartementen.
Samen de zondag op deze manier invullen geeft een AmiGO-reis meerwaarde. Dat verbindt. We vieren de zondag en die is reisvrij. Maar verder is het een dag die best bijzonder is. Is dat niet bijzonder?
Waarom kies jij voor AmiGO?
Je kiest voor AmiGO omdat je allereerst leuke mensen wilt ontmoeten bij wie je je thuis voelt. Dat lukt omdat AmiGO:
• Een Christelijke reisorganisatie is: de Bijbel gaat mee op reis
• Garant staat voor plezier en gezelligheid: een groepsreis is hoe dan ook leuk en gezellig
• Vriendschap betekent: je ontmoet veel nieuwe vrienden tijdens een reis
• Een groot aanbod heeft: grote keus in verschillende bestemmingen
• Voor ontdekking van nieuwe landen en culturen staat
• Voor een goede mix tussen activiteiten, ontspanning en bezinning zorgt
• Groepsreizen organiseert met volop ruimte voor eigen invulling
Ticket
Je ticket ontvang je op Schiphol uit handen van de reisleider.
Paspoort
Je hebt voor Amerika een geldig paspoort nodig. Dit paspoort mag niet verlopen zijn en moet geldig zijn tot na terugkomst in Nederland.
Neem ook een kopie van je paspoort en rijbewijs mee op reis!
Visum
Een visum is voor Nederlanders die naar Amerika reizen niet nodig. Wel moet je je online registreren bij ESTA.
BELANGRIJK! Visa Waiver Program
Vanaf 2009 moet iedere reiziger verplicht vooraf ‘reistoestemming’ aanvragen via ESTA (Electronic System for Travel Authorization). Een goedgekeurde reistoestemming via het ESTA systeem is verplicht voordat reizigers aan boord van een vliegtuig of boot naar de USA gaan. De aanvraag kan online ingediend worden op https://esta.cbp.dhs.gov.
De aanvraag kost $ 14,-. Let op: je kunt alleen betalen met gebruik van een creditcard!
Electronic Travel Authorization (ETA, Canada)
Vanaf 2016 zijn reizigers naar Canada verplicht om een ETA (Electronic Travel Authorization aan te vragen. Ook bij een overstap is een ETA nodig. ETA geeft in de meeste gevallen onmiddellijk autorisatie, nadat je de gevraagde informatie hebt ingevuld. Toch kan het gebeuren dat je aanvraag meer dan 3 dagen in behandeling is. De kosten voor de aanvragen bedragen $ 7 CAD per persoon. Er kan alleen met een credit card betaald worden.
Bagage
Per persoon is 23 kilo bagage toegestaan (L+B+H maximaal 158 cm.). Daarnaast mag je beperkt handbagage in de cabine meenemen. Vergeet je paspoort en verdere reisdocumenten niet en stop ze niet in je koffer. Vergeet ook niet bijgesloten labels en stickers aan je bagage te bevestigen. Dit voorkomt het zoekraken van je koffers. Denk aan attributen als zonnebril, zonnebrandcrème e.d. Ook je Bijbel en psalmboek ontbreken natuurlijk niet in je bagage.
Let op: je mag je bagage niet op slot doen, omdat de Amerikaanse autoriteiten de bagage controleren!
Tips bij het inpakken van je koffer
* Vanwege de verscherpte veiligheidsmaatregelen is het verboden in je handbagage voorwerpen mee te nemen zoals pincet, nagelveiltjes, zakmes e.d. Je mag ze wel meenemen in je kofferbagage. Hetzelfde geldt voor sprays, flacons e.d.
* Behalve dat je naam op het label aan de buitenkant van de koffer is bevestigd, is het verstandig om ook je naam, adres en woonplaats op een briefje te vermelden aan de binnenkant van je koffer.
* Op de dag van vertrek op Schiphol is het verstandig om de bagage nooit onbewaakt achter te laten. Loop niet even snel naar het toilet of koop niet snel even een kopje koffie, want ook op Schiphol lopen mensen rond die er graag met je koffer vandoor gaan.
Houd er rekening mee dat de bagageruimte in de auto’s beperkt is. De ervaring van eerdere jaren leert ons dat 4 koffers meestal niet in de auto passen. Reistassen zijn flexibeler, dat past wel. Neem dus geen grote koffer mee, maar een reistas om opberg problemen te voorkomen!
Luchtvaartmaatschappijen leggen handbagage aan banden
Regelmatig wordt het comfort aan boord ernstig belemmerd doordat passagiers te veel handbagage meenemen. Een overaanbod van bagage in de cabine zorgt niet alleen voor minder beenruimte, het is bovendien in strijd met de vliegveiligheidsregels. Daarom is de omvang en de hoeveelheid van handbagage beperkt.
Er wordt streng op toegezien dat elke passagier slechts één stuk handbagage van max. 8 kg. (incl. accessoires) mee aan boord neemt. De afmetingen daarvan mogen maximaal 55 x 25 x 35 cm bedragen. Bij de incheckbalies op Schiphol en op andere luchthavens wordt een speciale mal gebruikt. Als de handbagage niet binnen de maten van deze mal past, dient de passagier de handbagage alsnog in te checken.
Regels handbagage
Binnen de Europese Unie (EU) gelden voor alle vliegtuigpassagiers regels voor wat mee genomen mag worden in de handbagage.
Dit zijn de regels voor vloeistoffen in je handbagage:
• Je kunt alleen nog vloeistoffen meenemen in verpakkingen van niet meer dan 100 milliliter
• Deze verpakkingen mogen alleen worden meegenomen in een doorzichtige plastic zak
• Per persoon mag één doorzichtige plastic zak worden meegenomen
• De doorzichtige plastic zak mag niet groter zijn dan 1 liter
• De doorzichtige plastic zak moet hersluitbaar zijn
Je kunt een geschikte doorzichtige plastic zak van thuis meenemen.
Onder vloeistoffen wordt onder meer verstaan:
Water en andere dranken, soep, crèmes, lotions, oliën, parfums, sprays, gels inclusief haar- en showergels, tandpasta, deodoranten, scheerschuim, mascara’s etc.
Altijd toegestaan:
• Medicijnen, die je tijdens de vlucht nodig heeft
Je kunt gevraagd worden naar bewijs dat deze nodig zijn.
Alle op EU luchthavens (zoals Schiphol) of aan boord van EU luchtvaart-maatschappijen gekochte (taxfree) vloeistoffen, zoals dranken en parfum, zijn toegestaan indien:
• De vloeistoffen door de winkel of aan boord in een tas zijn verpakt en verzegeld,
• De vloeistoffen aantoonbaar op de dag van de vliegreis zijn gekocht en
• Het zegel van de tas niet is verbroken.
Let op!
• Alle vloeistoffen die in de handbagage worden aangetroffen en die niet conform de regels ter screening zijn aangeboden, worden ingenomen door security agents.
• Als je op een EU vliegveld moet overstappen om je reis te vervolgen mag je het zegel van uw (taxfree) aankoop niet verbreken tot je op je eindbestemming bent aangekomen.
• Als je vloeistoffen (taxfree) koopt op een niet-Europese luchthaven en je stapt over op een Europese luchthaven, moet je er rekening mee houden dat je aankopen bij de beveiligingscontrole worden ingenomen. Dit geldt ook voor (taxfree) aankopen die je aan boord van een niet-Europese luchtvaartmaatschappij hebt gedaan.
Voor Schiphol-informatie en actuele vluchtinformatie:
Tel: 0900 – 0141. Ook teletekst kan worden geraadpleegd. Tevens kun je via de website van Schiphol bij vluchtinformatie op de hoogte gesteld worden van eventuele wijzigingen over de vlucht via jouw e-mail adres. Zie voor verdere informatie de website van Schiphol, www.schiphol.nl.
Hoe lang gaan we op vakantie?
In de reiswereld worden de dag van vertrek en terugkomst als hele dagen gerekend. Dit is ongeacht het tijdstip van vertrek en terugkomst. Maandag is je eerste vakantiedag. Nu tellen we 19 dagen verder: vrijdag is je thuiskomstdag.
Verzorging
De verzorging tijdens je reis naar Amerika is op basis van logies. Het ontbijt, de lunch en het diner zijn niet inbegrepen en komen voor eigen rekening. Voor deze maaltijden kun je terecht in je hotel of in een restaurant in de omgeving.
Bijdrage ontbijt en diner op zondag
De verzorging tijdens deze reis is op basis van logies. De eerste zondag verblijf je in Bryce Canyon, de tweede zondag in San Fransisco. De lunch kan ter plaatse zelf geregeld worden. Beide hotels beschikken over een restaurant, in het hotel of naast het hotel. Bij boeking wordt een bijdrage van € 55,- p.p. gerekend voor het ontbijt en het diner op de zondagen. AmiGO kan dan ter plaatse de ontbijten* en diners regelen. Eventuele verschillen tussen de bijdrage en werkelijke kosten van de ontbijten en diners zullen na afloop van de reis verrekend worden door de reisleider.
*Ontbijten in Amerika
Amerika beschikt over goede hotels met prima kamers. Vaak zonder restaurant of alleen met een kleine faciliteit voor een ontbijt. Het ontbijt is eenvoudig en blinkt veelal niet uit in assortiment, kwantiteit of kwaliteit. Dit verschilt per hotel, en heeft niets met het aantal sterren te maken. Wie USA zegt, zegt wakker worden en buiten de deur eten op weg naar je werk. De gemiddelde Amerikaan kiest ervoor om het ontbijt in het geboekte hotel voor lief te nemen, en elders, om de hoek, uitgebreid te ontbijten. Dat zijn de gewoontes en dat is de structuur. Amerikanen eten en passant, onderweg. Dit zie je dus ook terug in de hotels en in het ontbijt dat je krijgt. Houd rekening met deze “Amerikaanse way of life’ op de dagen dat het ontbijt is inbegrepen in je hotel.
Hotelkamers
Tijdens de reis verblijf je op basis van indeling in een 4-persoons kamer met minimaal douche en toilet. Deze kamers beschikken over twee 2-persoons bedden. Soms kan er een 1-persoons bed bijgezet worden. Daarnaast is bij de hotels gevraagd om extra beddengoed.
PRAKTISCHE INFORMATIE
Aankomst en vertrek
Het is een internationale regel dat de gasten hun kamer op de dag van vertrek tussen 10.00 en 11.00 uur dienen te verlaten. Dit ook omdat de aankomende gasten in de regel vanaf 16.00 uur de accommodatie mogen betrekken, en er tussentijds een schoonmaak moet plaatsvinden. Dat betekent dus dat het kan gebeuren dat de kamers bij aankomst nog niet beschikbaar zijn en je bij vertrek niet meer heel de dag gebruik kunt maken van de kamer.
Maaltijden
Uit eten in Amerika is over het algemeen niet duur. Wanneer je in het hotel eet, reken dan op ongeveer $ 15,- voor een ontbijt, $ 20,- voor een lunch en tussen de $ 20,- en $ 35,- voor een diner. In kleine restaurants in de buurt eten, betekent vaak dat de maaltijden goedkoper zijn. Alcoholische dranken zijn relatief hoog in prijs. Een biertje kost al snel $ 4,- en een mixdrankje rond de $ 7,- Wanneer je in een hotel een ontbijt bestelt, heb je vaak de keuze uit een continental ontbijt of een American breakfast. Een continentaal ontbijt is heel summier en bestaat meestal uit een kop koffie of thee en enkele donuts. Een American breakfast daarentegen is heel uitgebreid met eieren met spek, toast, gebakken aardappelen enz.
Winkelen
In veel steden heb je enorme 'shopping malls' met soms wel meer dan 200 winkels. Veel (merk)artikelen zijn goedkoper in de US. Prijzen liggen vaak zo'n 30 tot 60% lager dan in Nederland, maar kunnen per winkel verschillen. Ook leuk om eens een kijkje te nemen in de zogeheten 'thriftshops', winkels die geëxploiteerd worden door liefdadigheidsverenigingen zoals de 'Salvation Army'. Zij verkopen van alles, vooral tweedehands kleding, voor lage prijzen.
Fooien
Fooien is een begrip in de USA en hoort er helemaal bij. Normaal gesproken betaal je tussen de 10 en 15% in een restaurant. Voor de bagage-afhandeling in een hotel ongeveer 1 dollar per koffer of tas. Taxi's: 15% van het eindbedrag.
Kamermeisje in hotel: Bij verblijf langer dan 1 nacht $ 2,-
Geldzaken
Het is raadzaam zo min mogelijk contant geld mee te nemen. Traveller cheques zijn niet handig, omdat je daarmee naar de bank moet en dan van de openingstijden van de bank afhankelijk bent. Bovendien is niet iedere bank in de gelegenheid om je travellercheques in te wisselen voor contant geld.
Je kunt beter met je pinpas contant geld pinnen. Pinautomaten zijn overal aanwezig. Dit kan met de europas of giropas (mits geschikt voor gebruik in het buitenland) bij de betaalautomaat waar het logo van je pas aanwezig is.
In Amerika kun je bijna overal betalen met je internationale creditcard.
Let erop dat briefjes van $ 50,- en $ 100,- soms moeilijk inwisselbaar zijn. Houd er rekening mee dat de aangegeven prijzen in de USA altijd exclusief BTW zijn. De hoogte hiervan is per staat verschillend. Je betaalt aan de kassa dus altijd meer als op het prijskaartje staat aangegeven.
Creditcard
De creditcard is een in de VS veel gebruikt betaalmiddel. Om te voorkomen dat je met een dikke portemonnee moet rondlopen, is een creditcard daarom zeer handig en in sommige gevallen zelfs onontbeerlijk. Overal waar het Cirrus logo en/of het logo van jouw creditcard (bijv. Mastercard, Visa, American Express) vermeld is, kun je met je creditcard betalen. Je kunt met je creditcard ook geld uit de muur halen en bij banken gebruiken om cash geld te krijgen, maar dit is niet aan te raden; de kosten zijn namelijk vaak erg hoog (tot 5 euro per keer). We raden je aan een creditcard mee te nemen op reis!
Verzekeringen
De gezondheidszorg in de US is in handen van particuliere instellingen en zeer duur. Een ziekenfonds kent men niet. Het is daarom van belang een goede reisverzekering af te sluiten die voldoende dekking biedt (ook tegen verlies en diefstal van bagage).
Medicijnen zijn meestal zonder recept verkrijgbaar in drugstores, een kruising tussen een apotheek en drogisterij. Mocht je naar een ziekenhuis moeten, dan is het beter naar een universiteitsziekenhuis te gaan, hier liggen de tarieven iets lager. Houd er rekening mee dat vanwege de hoge kosten van medische hulp in de US, deze vaak maar gedeeltelijk vergoed worden door de Nederlandse zorgverzekeraar, ook daarom is een aanvullende reisverzekering belangrijk. Als je via AmiGO een reisverzekering hebt afgesloten, ben je goed verzekerd.
Kamerindeling
In Amerikaanse hotelkamers kun je met 4 personen overnachten. Er staan dan 2 dubbele bedden (twin-bedded room).
Elektriciteit
De US kent een afwijkend voltage en stekkers (plat met 2 platte polen). De netsterkte bedraagt 110 Volt, waardoor een transformator voor de meeste Nederlandse apparatuur nodig is, evenals een adapter voor stekkers. Deze zijn in Nederland in de betere elektrozaken verkrijgbaar.
Taal
In Amerika wordt Engels gesproken.
Openingstijden
De meeste grote winkels zijn zeven dagen per week open, zeker tussen 10 en 18 uur. De meeste kantoren, ook overheidsinstellingen, zijn open van maandag tot vrijdag tussen 9 uur en 17 uur.
Post en email
Postkantoren zijn meestal open van maandag tot en met vrijdag van 9 tot 17 uur. Postzegels zijn te koop bij automaten in sommige hotels en winkels, maar zijn daar duurder dan bij het postkantoor. Het duurt ongeveer een week voordat een brief of kaart vanuit Amerika in Europa aankomt. E-mail: bijna overal kom je internetcafés tegen.
Telefoon
Vanuit verschillende telefooncellen is het mogelijk naar Europa te bellen. Houd rekening met het tijdsverschil met Europa, als je met vrienden of familie wilt bellen. Ook vanuit de hotels kun je bellen, maar dat is veel duurder. Informeer in dat geval bij de hotelreceptie even van tevoren naar de tarieven, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Het internationale toegangsnummer van Nederland is 01131, gevolgd door het netnummer zonder 0 en dan het abonneenummer. Het internationale toegangsnummer van Amerika is 001.
Mobiel bellen
Mobiel bellen is alleen mogelijk als je beschikt over een zogenaamd "tri-band" toestel. Wij adviseren je om, voor vertrek, contact op te nemen met je provider om informatie te krijgen wat betreft de mogelijkheden en vooral: de kosten! Mobiel bellen vanuit het buitenland blijft nog steeds erg duur.
Drinkwater
Het water uit de kraan is geschikt voor consumptie, maar niet overal even lekker door het toegevoegde chloor. Overal zijn flessen drinkwater te koop.
Bagage- en kledingsuggesties
Houdt met het inpakken van je koffer rekening met verschillende temperaturen. Ook adviseren we je wat stevigere wandelschoenen mee te nemen met een goed profiel.
Medicijnen/gezondheid
Gebruik je medicijnen of ben je onder behandeling van een arts, vraag hem dan in het Engels of Latijn op te schrijven wat je eventueel nodig zou kunnen hebben en waarom. Stop je medicijnen nooit in je koffer, maar altijd in je handbagage. Omdat als gevolg van het gebruik van ander voedsel dan men gewend is, maag- en darmstoornissen op kunnen treden, wijzen wij je erop, dat Imodium of Diacure uitstekende middelen hiertegen zijn.
Dokter
Roep in eerste instantie de reisleider. In overleg met hem kan dan een dokter gewaarschuwd worden.
Kijken, kijken en niet kopen
Plant en dier: te mooi voor een souvenir
Je gaat op reis om te ontspannen. Om andere culturen te ervaren. Om te genieten van de natuur. Het zijn vaak ervaringen om nooit te vergeten. Je neemt dan ook graag iets tastbaars mee naar huis. Realiseer je wel dat sommige souvenirs gemaakt zijn van bedreigde dieren en planten. Het kopen van die souvenirs kan de natuur op de vakantiebestemming ernstig beschadigen.
Daarom: koop geen koraal verwerkt tot sieraden, geen lampen van grote schelpen of schelpencomposities, geen ivoren beeldjes, geen schilden van zeeschildpadden, geen tassen van katachtigen, slangen, hagedissen en krokodillen, opgezette dieren enz.
Bescherm de natuur, bescherm jezelf
Als je souvenirs van bedreigde dieren en planten meeneemt, loop je zelf ook een groot risico. Er kunnen bij de douane namelijk forse geldboetes op staan.
AmiGO en Duurzaam Toerisme
Duurzaam toerisme is niets anders dan vakantie vieren en rekening houden met milieu, mensen, natuur en cultuur zodat reizen in de toekomst ook nog goed mogelijk is. AmiGO zet zich in voor het behoud van natuur en cultuur.
Dit kunnen wij niet alleen, ook jij als reisdeelnemer speelt daar een belangrijke rol in en je kunt op vele manieren een steentje bijdragen op je vakantie. Hieronder volgen enkele tips:
Voorwaarden
Op deze reis zijn de volgende voorwaarden van toepassing:
-ANVR-voorwaarden
-SGR-voorwaarden
-Garantieregeling Stichting Calamiteitenfonds Reizen
-Algemene Voorwaarden / Boekingsinformatie van AmiGO Reizen zoals vermeld op deze website.
Afwijkende voorwaarden
Op deze reis zijn afwijkende betalings- en annuleringsvoorwaarden van toepassing. Na het boeken van je reis dien je per omgaande 15 % van de totale reissom + een verhoging van de aanbetaling (voor je vliegticket) aan ons over te maken, dit is de aanbetaling. Het restantbedrag dient uiterlijk 6 weken voor aanvang van de reis aan ons te worden voldaan.
Indien een boeking ongedaan wordt gemaakt, zijn per persoon de volgende annuleringskosten verschuldigd:
Groepsgrootte
Het minimum aantal vereiste deelnemers voor deze reis bedraagt ca. 15 personen.
Annuleringstermijn
Annuleringstermijn touroperator 20 dagen voor vertrek.
078-6845350
info@amigoreizen.nl